Inspectoratul Școlar al Municipiului București și Ministerul Educației au publicat rezultatele anchetelor privind scandalul de la liceul Tudor Vianu. Sunt câteva lucruri clare, dar și unele pe care cele două instituții le scaldă. De fapt chestiunea esențială nu este rezolvată. Și apare una nouă la care nu te-ai fi gândit. Să le luăm pe rând:
1.Statul în genunchi a fost o glumă, spune și ministerul și ISMB.
”Concluziile cercetărilor, rezultate în urma discuţiilor mai sus menţionate, arată că incidentul reclamat este rezultatul înţelegerii eronate a unei glume făcute de cadrul didactic în cauză. Astfel, pe fondul unei atmosfere relaxate la clasă, profesorul a glumit cu elevii săi, stârnind o reacţie imprevizibilă, care nu a putut fi controlată.”
Nu era nicio îndoială aici, alta decât cea introdusă de un părinte.
2. Toată lumea este de acord că activitatea profesorului Severius Moldoveanu trebuie supravegheată în continuare.
”Ca urmare a celor constatate şi a sesizărilor primite, Corpul de Control al Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a recomandat Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) monitorizarea activităţii profesorului de matematică, până la finalizarea semestrului în curs, şi realizarea de rapoarte lunare privind modul de relaţionare a acestuia cu elevii,”, zice ministerul.
ISMB spune la rându-i că va monitoriza activitatea profesorului pentru a evita toate „aspectele care pot genera interpretări şi reacţii imprevizibile ale acestora”.
Mie asta îmi spune că acolo s-au petrecut câteva fapte la limită. Nu acum, dar în decursul timpului. Am sentimentul că atitudinea profesorului a fost receptată de unii elevi ca fiind nu tocmai corectă. Nu există altă explicație pentru o monitorizare de-a lungul lunilor viitoare. Ce vrea să ne spună acest text este că nu e o greșeală izolată.
3. Din ambele comunicate lipsește o lămurire cheie. Dacă profesorul a schimbat sau nu nota după gluma cu pricina. Cele două entități pur și simplu evită această chestiune. Singura care ar fi lămurit de fapt ce s-a întâmplat acolo. De ce nu vorbește nimeni despre asta este o mare mirare pentru mine, de natură a pune la îndoială întreg demersul.
4. Și aici intervine chestiune complet aiuritoare, în comunicatul ministerului.
”Nu în ultimul rând, pentru eliminarea/confirmarea suspiciunilor de evaluare subiectivă a elevilor, ISMB va constitui o comisie având ca obiectiv reevaluarea tezelor de matematică la clasele a X-a A şi a X-a C, pentru anul şcolar 2015/2016.”
Poftim? Niciodată în spațiul public nu a fost vorba că ar fi probleme cu notarea la teze. Cu notarea tuturor tezelor. De unde au apărut suspiciunile invocate de minister? Era vorba doar de o singura suspiciune. Ce au aflat inspectorii în timpul anchetelor?
Cele două comunicate nasc mai multe întrebări decât răspunsuri. Și-mi lasă impresia că refuză să spună toată povestea. Poate pentru că nu e clară, poate din respect pentru profesorul excelent, poate din lipsă de probe. Dar în mod evident inspectorii au aflat ceva mai mult decât lucrul pentru care s-au dus. Iar datoria unei anchete este să lămurească totul până la capăt. Doar așa se respectă interesul elevilor în această problemă.
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!