Cum era de așteptat ne îndreptăm către o amnistie generală în materia amenzilor din starea de carantină. Există deja un proiect de lege depus de ALDE în acest sens. Ce efecte va avea, însă asupra societății, această iertare în masă?
Proiectul a fost depus de ALDE, Pro România și UDMR. Mă surprinde absența semnăturilor PSD și chiar sunt curios cum se va raporta partidul lui Marcel Ciolacu la această chestiune. Proiectul este unul care argumentează drepturile și libertățile civile și respectarea acestora cât mai aproape de litera legii. Și este în spiritul solicitărilor cu care Avocatul Poporului a blocat stare de urgență la CCR.
Chiar deciziile CCR sunt la baza argumentației care propune scutirea de la plata amenzilor pentru trei sute de mii de persoane. Fac excepție actele de tulburare a liniștii publice din perioada respectivă, adică bombardierii și fuga din locurile de izolare.
Primul argument e dat chiar de deciziile CCR, care constată că modul în care s-a hotărât starea de urgență este greșit. Al doilea este că și într-o stare de urgență corectitudinea pașilor legali nu poate fi ignorată. La fel, citez ”măsurile care pot decurge din instaurarea unei stări de urgență nu trebuie să aibă efecte și impact negativ la adresa cetățenilor români, creându-le panică, nesiguranță și neîncredere la adresa bunăstării lor din toate punctele de vedere, drepturilor și libertăților lor fundamentale, precum și la adresa statului român în sine și a democrației. ”
Ca ultim argument adăugați că trei sute de mii de cereri de anulare a amenzilor, așa cum rezultă din decizia CCR, ar bloca instanțele de judecată. Cred că doar acest argument este singurul care nu are nuanțe în această dezbatere. În rest, chiar dacă domnul Tăriceanu susține altfel, acest proiect de lege le dă sentimentul oamenilor cinstiți că au respectat legea degeaba. Eu unul nu am simțit nici panică, nici neîncredere în pandemie.
Înțeleg că vor fi sancționați cei care au comis fapte grave, dar nu poți să consideri că restul amenzilor constituie abuzuri la adresa a sute de mii de cetățeni. Este evident că au existat mii de cazuri de oameni care au nesocotit măsurile din timpul carantinei, care au ieșit din casă, care s-au deplasat deși nu aveau treabă. Știți, la fel de bine ca și mine, de imaginile cu oameni care ieșeau la pădure, la grătare, mergeau în zone în care se puteau întâlni departe de ochii legii. Pot să înșir, ca și voi, o grămadă de momente în care diverși cetățeni nu au respectat legea.
Faptul că încerci să faci ordine într-o situație potențial periculoasă nu este tot timpul un atac la democrație. În comunicatul său, Călin Popescu Tăriceanu susține că există și alte metode dea convinge populația să stea în casă. Știind mereu că va veni o amnistie pentru orice ar face, sigur nu-i mai ții însă. Nu mă surprinde nici că proiectul vine de la ALDE al cărui lider e cunoscut că sare peste ordinea și disciplina unei cozi.
Da, modul în care au fost mărite amenzile și cel în care s-a proclamat stare de urgență au fost legal greșite. Democrația și legalitatea sunt importante și trebuie apărate. Nu cred, însă, că România și-a pierdut caracterul democratic în ultimele luni. Dar cred că tocmai a mai pierdut ceva din respectul față de disciplină. Iar ce vedem acum e, în mare măsură, doar un demers electoral.
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Suntem cei mai amendati din toata Europa, nu zice nimeni sa nu dai amenzi, pentru ca prin amenzi ne educau sa ne luam masuri de protectie necesare…dar ce au facut ei, a fost doar un abuz ca sa mai faca si ei niste bani din nimic in perioade grele..
Din pacate, mesajul inteles din decizia CCR pare a fi receptionat negativ de majoritatea din ambele tabere, respectiv cei care au respectat si cei care nu au respectat (partial sau deloc).
Primii, considera ca au fost nedreptatati de aceasta decizie, cei din tabara a 2-a, printre care se regasesc si instigatorii care pe ritm de manele Covid postau live filmuletele din „libertatea fabricata” de pe strazi, carantina etc si ni se „adrisau” cu „fraierilor”!
Inca o data, justitia este oarba! Suntem specialisti in a crea precedente periculoase si vid legislativ! Speram ca judecatorii care vor analiza sutele de mii de contestatii sa aiba in vedere circumstantele, modul, scopul si urmari fiecarui caz. Pentru ca una este o sanctiune aplicata pentru ca declaratia nu este corect completata si alta este goana pe strazi in toiul noptii! Sau chiar banala bascalie de a plimba un pestisor! In opiania mea, cei care au incalcat flagrant, nu dau in general 2 bani pe restul lumii! Deci, incalca in mod vadit drepturile democartice ale celorlati, pentru ca isi urmaresc doar propriile drepturi!
In acest rastimp, proiecte de legi trec constant in mod tacit!
Așa cum se vehiculează în mediul juridic, politic, în presă, CCR-ul are nevoie de reformă radicală. Inclusiv Constituția, mi-e greu să spun care ar fi ordinea între acestea două. Opinia mea este însă aceea că actuala constituție a fost făcutăî înadins așa. Am să vă explic și de ce. Părintele ei, eminența cenușie a roșiilor români, decedatul A Iorgovan, credea în veșnicia puterii „populare”. Era convins de justețea și trăinicia celor pe care îi reprezenta. Știu acest lucru, l-am cunoscut personal. Mai mult, am convingerea că el și cei cu care a colaborat la redactarea legii de căpătâi, nu se așteptau la acest val de solicitări de schimbare, de amendare a constituției, de persistență încăpățânată a valorilor democratice. El și Iliescu s-au crezut venici, credeau că vor modifica permanent și când au chef orice. Afirm acest lucru sub rezerva că voi povesti odată conflictul cu Iorgovan, pe vremea când eu eram jurnalist activ iar el creator de legi ușor de răsturnat și de contestat. Atâta doar că, spre nefericirea roșiilor din țara asta, Iorgovan a crăpat prea devreme iar Năstase l-a înlăturat surprinzător pe tovarășul Ion Iliescu… Voi reveni, poate, cu relatarea confictului de cinste și onoare avut cu părintele acestor posibilități de contestare și de liberă interpretare a bunului simț. Cu venerabilul avocat Iorgovan, deși, cred, ar fi sub demnitatea mea să mă mai răfuiesc o dată cu el. În speța de acum, cu un mort…
Eu nu m-aș grăbi să dau cu… bîtea-n baltă. Vorbind despre cazul de față, CCR a procedat cu profesionalism. Cei care critică CCR doar pe bază de interpretări și opțiuni politice proprii se pun singuri într-o poziție cel puțin ambiguă și neserioasă. În cazul de față, toată lumea are de câștigat. Dar … chiar și de ar fi fost altminteri, legea trebuie să primeze.
Nu întâmplător, studenții la zi din universitățile serioase învață încă din primul semestru dictonul „Fiat iustitia, et pereat mundus”.
Si tot acolo invata ca ”Dura lex, sed lex”” si „”Nemo censetur ignorare legem”” !
In pachetul legislativ in vigoare sunt o sumedenie de legi care au prevazute sanctiuni fara delimitrea clara a cuantumului, valoarea amenzii fiind lasata la latitudinea organului constatator.
Un exemplu vechi, „neamendat” de Avocatul Poporului sau alt actor politic, este Lg. 129/2019 (care a abrogat lg.. 656/2002, dar care a pastrat acelasi tipar de sanctiuni.). Ce relevanta are exemplul? Fiecare persoana, fizica sau juridica, se confrunta/intra zilnic sub incidenta acestei legi, in relatiile cu bancile, notarii etc.
Extras din lege/Sanctiuni:
„”Pentru persoanele fizice, contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a), d) și g) se sancționează cu avertisment sau amendă de la 25.000 lei la 150.000 lei, contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. b) se sancționează cu avertisment sau amendă de la 20.000 lei la 120.000 lei, iar contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. c), e) și f) se sancționează cu avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 90.000 lei.””
Stricto senso!