Nu știu dacă ați aflat, dar astăzi chiar a fost o zi importantă pentru România. Lăsați Antena 3 deoparte. Președintele Iohannis a lansat Dezbaterea Națională privind Educația. Ar trebui ca anul viitor să se tragă câteva concluzii corecte, pe baza cărora se vor trasa direcțiile învățământului în anii viitori.
Generația copilului meu va fi afectată din plin de această uriașă reformă. Anul viitor va fi în clasa a cincea. Va începe drumul spre liceu și spre facultate. Mai mult, însă, va trebui să iasă un cetățean responsabil și priceput după această reformă.
Nu sunt expert în educație, dar pot să spun celor care vor lucra în comisie câteva lucruri care ar trebui să dispară sau să fie modificate în viitor.
1.Schimbați sistemul de admitere în liceu. Admiterea pe bază de dosar, unde contează și media celor patru ani de gimnaziu, a corupt sistemul. A dus la o uriașă industrie a meditațiilor care maschează șpăgile la obiecte dintre cele mai neașteptate. Ținta de a avea media generală peste 9.50 este una falsă. Lăsați copiii să concureze între ei într-un examen de tipul evaluării naționale.
2.Asigurați-vă că toate examenele sunt pe modelul celui de la actualul Bacalaureat: serioase și greu de fraudat. Faceți regulă din cinste și corectitudine în tot ceea ce înseamnă școală.
3.Măriți salariile profesorilor, astfel încât să aduceți profesioniști. Faceți învățământul un mediu atractiv pentru absolvenți și experți în domeniile lor. Elevii nu vor învăța musai de dragul obiectului, ci mai degrabă de dragul profesorului. Nu uitați asta!
4.Fiți siguri că materia predată la clasă poate fi înțeleasă și învățată din clasă. Eventual cu plăcere. Nu încărcați elevii, mai ales pe cei mici, cu ore de muncă acasă, care să se sfârșească în plâns.
5.Aduceți obiecte noi. Învățați-i să fotografieze, să danseze, să gătească, să vorbească, să vadă și să audă lumea. Deschideți granițe, nu le închideți! Și lăsați-i să facă sport.
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Numărul de elevi să fie maxim 25 intr-o clasă.
Autoritatea cu respect și responsabilitate sa se manifeste pe fiecare nivel decizional.
Copiii au nevoie de cultura financiara. Cat mai devreme si cat mai usor de asimilat. Ce sunt activele, ce sunt pasivele. Cum economisim, investim…Ce este dobanda, comision, actiune, obligatiune… Kiyosaki a inventat chiar si jocuri( gen cursa sobolanului ), pentru a facilita asimilarea acestor notiuni. Generatiile urmatoare nu se vor mai arunca la credite de consum, cu dobanda criminala, pentru a-si schimba Tv sau masina de spalat ! Vor sti ca sunt pasive, care nu produc bunastare, ci datorii mai mari…
Bună ziua,păstrând cele spuse mai sus,as adauga necesitatea psihopedagogia in scoli.
-pentru identificare precoce a elevilor cu risc de inadaptare socială/insucces școlar este necesară prezența unui asistent social școlar care să furnizeze informații corecte despre situația socială a elevului, care să medieze conflicte, care să dezvolte abilități de relaționare socială sănătoasă(gen voluntariat), care să prevină delicvența juvenilă sau alte fenomene sociale disfuncționale, care să apere și să promoveze drepturile copilului…..asistentul social nu face munca psihologului ci vine în completarea acestuia, face echipă cu tot personalul din școală…totul pentru diminuarea riscului de abandon școlar și formarea unor tineri cu valori sociale menite să-i conducă corect pe drumul vieții…
Buna ziua,
Nu stiu de unde v ati luat informatia privind spagile mascate sau nu pentru note 5-8 atata vreme cat copilul abia intra in cl 5 -a.Eu am o fetita de cl a 9a si pot spune ca in viata mea nu am dat 1ron pentru vreo nota.Examenul si modalitatea de corectare/repartizare este intradevar o trauma de 1luna groaznica.Deci nu sunt de acord cu aceasta.Totusi ce vreau sa spun este ca mi se pare normal ca o pondere sa o aiba media 5-8.Aceasta reflecta implicarea si straduinta de a invata constant la TOATE MATERIILE sierita recompensata.Mobilizarea in cl a 8 a pentru cele doua materii este maxima si trebuie sa existe o rasplata si a celor care au invatat constant si sustinut.Ponderea este de cateva procente dar care intradevar conteaza.Ce este discriminatoriu este manevea pe care multi parinti o fac dupa-mutarile pe diverse criterii absurde si de asta nu vb deloc.Va pot impartasi multe din experientele mele dc veti dori.Nu incurajati nemunca!!!!
Cursul optional ” De-a arhitectura” sa fie inclus in programa scolara iar cei care-l predau sa fie platiti (sint arhitecti voluntari). Le deschide universul cunoasterii, ii invata despre lumea inconjuratoare, face legatura intre materii (geografie, istorie, arte viziale, matematica) este interactiv si le place foarte mult!!!! Stiu, pentru ca il predau si vad cu reactioneaza copiii. Nu se dau teme acasa!!!!!!!!
Eu aş adăuga o interdicţie pentru cadrele didactice de a face meditaţii cu elevii cărora le predau la clasă.
Chiar mi-a placut ceea ce am citit , ce facem mai departe ca actiune concreta ?
As vrea – si, daca „alesii” se straduiesc, este posibil – ca toti elevii sa invete dimineata. Stiti cum este sa faci teme pana la 23.00-0.00 si dimineata sa fii tot pe fuga si cu teme, si cu pregatire de plecare la scoala?
As vrea ca scoala sa-i ajute sa gandeasca, nu sa ii transforme in papagali ce reproduc lucrurile – uneori chiar compunerile argumentative – dictate de profesorii.
As vrea…multe… Dar nu mai cred ca se va schimba ceva! Multi dintre elevii de gimnaziu si liceu pe care i-am cunoscut sunt analfabeti functionali!!!
Ar fi multe de adaugat:
– curs de educatie civica – acesta poate sa includa o multime de elemente de baza pentru educarea copiilor pentru a fi cetatenti responabili in societatea din care fac parte, incepand cu grija pe care trebuie sa o aibe pentru scoala in care invata, mancarea pe care o mananca si apa pe care o beau.
Buna ziua !
Ar fi de adaugat cel mai important lucru : OPRITI schimbarile haotice !!!!
Inaintea ORICAREI alte reforme, contrareforme, re-reforme, dragi guvernanti asigurati-va ca :
1. Exista un plan pe 13 ani (de la cl. pregatitoare pana la cl a XII), fluent, logic si echilibrat !
2. Se editeaza manuale INAINTE de inceperea reformelor, se doteaza clasele/scolile cu laboratoare, unelte, orice e necesar INAINTE, nu dupa inceperea reformelor…..
3. NU se mai incepe nimic nou fara a sti EXACT ce facem (programe pe 13 ani ), cu ce facem (mijloace materiale), cu cine ( avem oameni pregatiti sa predea noua materie Stiintele…. adica specialisti stapani peste 3 materii-fizica , chimie, biologie???????),unde facem (vin copiii si vara la scoala… adica se vrea sa se organizeze intreceri sportive , sa zicem, cu 500 de copii pe 1 teren de sport, suprevegheati de 2 profesori??????? ).
Ar mai trebui mentionat
-nu se poate face invatamant vestic cu efective estice-daca ai 30 de copii in clasa, NU se poate sa folosesti metode interactive;
-copiii cu nevoi speciale trebuie sa beneficieze de persoana de sprijin pentru a fi integrati in scolile de masa; si nu numai! Statul trebuie sa acorde facilitati fiscale pt angajarea acestor absolventi !
-este momentul sa se inceteze campania de ura impotriva intelectualilor… fie profesori, medici sau oricare alta categorie…
-probabil cel mai important lucru ar fi totusi, descongestionarea programelor ! La cl a V-a, intr-o lectie la istorie, un copil are de retinut 18 termeni noi… Daca are si geografie, limba straina si matematica…. vai, vai !
Evitaţi pe cât posibilul schimbări de la an la an in domeniul invatamantului . Transformaţi unele materii obligatorii în obtionale, cum ar fi: muzică, desen. De ce spun asta?: pt ca sunt profesori care cer de la elev să ştie să citească un solfegiu. La ce ii foloseşte asta unui copil afon?? Sau prof care dau note mici copiilor care nu desenează frumos. Să nu se ţină cont de media şcolară la cl 5_8 , aceasta încurajează darea de mită.
Asigurati-va ca toti copiii au conditii decente de studiu, nu ruine care stau sa cada pe ei (ex. liceul de muzica din Brasov).
Instituiti pedepse aspre pentru profesorii care agreseaza elevii verbal sau fizic.
Stati asa, sa vedeti ce invata copii in cls 5-8 🙂
Cine stie sa raspunda la aceste intrebari:
( toate ideile sunt preluate de pe didactic.ro din planurile de lectie)
1. Ce sint catonii, anionii si feldspatiile?
2. Unde se aflau orasele Uruk si Nipur? Cine erau burii si moesii? Ce era Thema Paristrion?
3. Ce este regnul procariota si ce sint angiospermele dicotiledonate? Ce sint cefalotorace si chelicere? Sau foraminiferele si radiolarii?
4. Unde se afla cascada Nachi? De unde vine numele „Argentina”? Citi afluenti are Argesul? Ce inaltime are Virful Paringul Mare?
5. Ce este scala de dinamometru? Ce este experimentul Eratostene? Cum functioneza motorul Otto? Ce este echilibrul de translatie?
6. „Tuae querellae vanae erunt”. „Expectate me, paulum, adversus curiam et audite, interea, fremores fori: recitations poetarum.”
Mai putina matematica si mai multa cultura generala!!!
Si mai ales cultura artistica: arta, muzica, literatura. E o carenta grava in aceste domenii.
Copiii fac matematici superioare in clasele de gimnaziu, insa nu stiu nimic despre cei mai faimosi artisti si oameni de cultura.
Evaluarea Nationala si Bacalaureatul la Limba Romana ar trebui sa fie mai putin un exercitiu de toceala, si mai mult un exercitiu de gandire. Limba Romana ar fi mult mai interesanta ca o ora de Filosofie Literara. De asemenea, ar trebui sa nu se mai publice cele 100 de variante de modele de examen. Asta ar forta elevii sa isi foloseasca cunostintele sa rezolve exercitii la prima vedere.
De asemenea, cred ca am invatat mai multa filozofie de pe Youtube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLwxNMb28XmpfEr2zNKQfU97eyEs70krSb) decat am invatat la ora de filosofie. Mai multa istorie a lumii de pe CrashCourse (https://www.youtube.com/playlist?list=PLBDA2E52FB1EF80C9 si https://www.youtube.com/playlist?list=PL8dPuuaLjXtNjasccl-WajpONGX3zoY4M) decat la orele de istorie. Si mai multa economie (https://www.youtube.com/playlist?list=PL8dPuuaLjXtPNZwz5_o_5uirJ8gQXnhEO) si psihologie (https://www.youtube.com/playlist?list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6) la fel.
Eu zic ca e buna și matematica nu ar trebui sa fie mai puțină. E bine asa cum este.
Lista ar putea fi lunga dar am sa mă rezum la doar 3 lucruri:
1. Numărul copiilor sa nu depășească 25 intr-o clasa
2. Modificările programei școlare sa fie pe termen lung nu în fiecare an sau la 2 – 3 ani. Sa existe o stabilitate.
3. Copii sa nu fie supraîncărcați cu tot felul de informații și materii care nu le sunt de niciun folos încă de la clasele primare. Și pentru ca sunt foarte mulți în clasa profesorul nu poate face fata și se ajunge sa se facă pregătire încă din clasele a 3-a sau a 4 – a.
Chiar se uita cineva cu putere de decizie pe ce scrim noi aici? As propune ca scoala sa fie obligatorie (nu stiu daca acum este) pentru toti copii aici ma refer in special la copii din familiile de romi si cei care nu au posibilitati, cand merg ziua pe strada vad multi copii tigani si ma gandesc ce se va alege de ei daca nu fac o scoala. Poate acum nu pare asa de important dar cu timpul lipsa de educatie la nivel national va fi un dezastru. Educatia este baza.
As propune ca materii de baza reguli de buna purtare si acordarea primului ajutor si bineinteles marirea salariilor profesorilor.
apropo de educatie … ce scriem noi aici..! scuze
Eu am facut parte dintr-o generatie de sacrificiu (una din multele care au absolvit gimnaziul si liceul in anii ’90) . Fiul meu face parte dintr-o generatie de sacrificiu. Ma intreb daca si
nepotii mei vor face parte dintr-o generatie de sacrificiu? Sunt cadru didactic si de cele mai multe ori ma apuca plansul cand vad ce a ajuns sistemul de invatamant si ma apuca plansul in hohote cand vad ce vor sa faca din el…