România nu e singura țară din lume în care au loc accidente pe timp de ceață. Cauzele sunt însă aceleași peste tot și toate țin de cei care se află la volan. Și poți să le numeri pe degetele de la o mână.
Întâi, nu-ți dai seama ce viteză ai. Ceața distorsionează percepția vitezei. Apoi nu-ți dai seama dacă un obiect este în mișcare sau stă pe loc. Și în fine, nu poți judeca distanțele corect. Creierul nostru crede că un obiect care nu se vede bine, se află la o distanță mai mare decât este în realitate. Vreți să știți cum arată în realitate un astfel de accident în lanț din cauza ceții? Iată unul din Coreea:
Greu de spus ce viteză avea șoferul dar, în orice caz, era mare. Durează mai puțin de o secundă de la vederea luminilor de avarie până la impact. Circumstanța lui atenuantă este că nu se așteapta să găsească mașini oprite pe banda de mers.
La un moment dat în Slovenia, 70 de mașini s-au suit unele peste altele din cauza ceții. Patru oameni au murit. Un șofer apucă să vadă, dar nu și cei din spate.Iar așa se vede accidentul din mijlocul coloanei.
https://www.youtube.com/watch?v=hoR29HrbOrQ
Fără dubii, așa a arătat și ce s-a întâmplat pe A2. Cineva a încetinit, cei din spate nu. Încetinirea este un reflex firesc pentru oamenii normali la cap, când nu văd. Nu însă pentru toată lumea. Ultima mașină care s-a izbit de coloană avea kilometrajul blocat la 118 la oră. Iată o animație de la ProTV.
Sâmbătă dimineața încă de la 6.30, Poliția și cei de la Meteo au emis tot felul de avertizări de ceață pe zona respectivă. Panourile de avertizare, spun martorii, mergeau și ele. Și chiar de nu mergeau trebuie să vezi că e ceață și să te protejezi.
Nu statul, nu partenerii de trafic sunt cei care te protejează, ci tu. Dar în România le știm pe toate, suntem supermeni, nu încetinim, avem tot felul de teorii tâmpite despre viteză și luăm autoritatea în răspăr. În școala de șoferi, mai nimeni nu stă să te învețe asta, nu avem răbdare și educație și așa se ajunge aici.
Pe bune, oare câți dintre șoferii români mai știu că la ceață nu se aprinde faza lungă, ci doar cea scurtă? Că trebuie să rulezi cât mai aproape de marcajul din dreapta și dacă lucrurile sunt nasoale, trebuie să ieși, nu pe banda de urgență, ci într-un spațiu de refugiu? Până când nu respectăm asta, oamenii o să moară la volan, iar unii dintre ei o să moară nevinovați.
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Asta-i cea mai tare: „Nu iti dai seama ce viteza ai”! Cum vine asta? Isi da seama pasagerul din dreapta sau cel din spate si nu realizeaza soferul ce viteza are? Se presupune ca atunci cand ploua torential…cand este ceata…incetinesti! Dar romanului ii place FALA mai ales pe sosea! Si de aici voila…tragedii!
„Nu-ti dai seama ce viteza ai” – pentru asta exista instrumentele de bord! Am constatat ca multi nu privesc aproape deloc indicatiile bordului, nu urmaresc vitezometrul, turometrul sau martorii luminosi. De alte indicatii cum ar fi temperatura uleiului sau a lichidului de racire nici nu mai zic… Bordul trebuie privit macar odata la cateva minute!
In plus, autorul carambolului… sunt autorii! Primul sofer, cel care a incetinit (daca nu gresesc, am inteles ca e chiar instructor) a procedat bine reducand viteza la intrarea in zona de ceata densa dar a gresit enorm ramanand pe banda a II-a. Acum o scalda penibil ca nu putea sa treaca pe banda I-a ca vazuse el nu stiu cand un Megane pe prima banda si fiind ceata, nu putea trece pe banda I-a. Bullshit.
Urmatorii au gresit ca nu au redus viteza progresiv inca inainte de a intra in ceata groasa. Acesta este un obicei foarte comun la minunatii nostrii soferi: chiar si pe o ceata de o tai cu cutitul merg cu 100 (pai ce, asta-i viteza? ca pe vreme buna ei merg cu peste 140-160, deci au redus :)) ). Iar angajatii CNADR care incaseaza salarii FOARTE BUNE de la noi, soferii, nu si-au facut treaba de a informa corect prin afisajul electronic ceata densa. Un cumul de greseli ce a dus la carambolul multiplu, cu mari pagube materiale, cu multi raniti si o persoana decedata!