Dacă ești român în străinătate și nu ai timp la dispoziție, dar ai nevoie strict de câteva date de contact utile despre relația cu MAE, treci direct la finalul articolului.
Scena este următoarea: o româncă sună la un consulat. Nu reușește ore întregi să prindă o legătură telefonică. Iar atunci când o prinde are un dialog contondemt cu cei de acolo. V-am descris-o săptămâna trecută și am adăugat mesajele pe care voi, cei din afară mi le-ați trimis.
Drept urmare am fost contactat de oameni din MAE și dintre operatorii din call-center-ul instituției, care mi-au spus că sistemul a trecut printr-un blocaj. Nu o să reiau povestea, o știți deja. S-a întâmplat însă altceva. Ceva ce nu mi s-a mai întâmplat de ani buni în presă.
Am fost sunat de cei de la Departamentul Consular din MAE care m-au rugat să vin să văd cum funcționează sistemul la fața locului. Bogdan Stănescu și Florin Pârvu sunt cei doi șefi care m-au invitat acolo și mi-au arătat pas cu pas cum funcționează lucrurile, ce se poate face pentru românii plecați în afară și de ce și unde apar probleme în relația dintre cele două părți. O să încerc să vă spun ce-am aflat și câteva lucruri utile, dacă sunteți vreodată în situația de a-i contacta.
Întâi de toate, trebuie spus că MAE are un sistem electronic prin care puteți rezolva toate situațiile cu care vă puteți confrunta ca român în străinătate, când aveți nevoie de acte. ”Toate?”, am întrebat. Mi s-a răspuns că lista este completa și se referă la o multitudine de situații. Am să las aici un semn de întrebare. Am o relatare care spune că există măcar un caz în care un răspuns prin sistemul instituției nu a putut fi dat.
Cert este însă că sistemul este amplu și extins de curând către aproape toate zonele de pe planeta asta unde locuiesc români. În fapt, vorbim de un portal care înglobează șase zone de acțiune. Asta înseamnă un site pentru informații legate de vize, unul pentru facilitare acordării vizelor, un sistem pentru documente de călătorie, altul pentru sprijinul românilor aflați în străinătate, un registru electronic de documemte și un sistem informatic care cuprinde toate serviciile pentru cetățeni.
Bref, dacă intri pe site-urile cu pricina, problema ta se rezolvă electronic sau în cel mai rău caz, poți să-ți faci programare pentru a ajunge în fața unui consular. Dacă ai un pic de atenție ai îndrumări, chiar și filme care îți arată cum rezolvi.
Oamenii din MAE spun că de când a apărut sistemul electronic timpul de lucru pentru o procură a scăzut de la 30 de minute, la 5 minute, de exemplu. Iar sistemul este atât de deștept, încât în centrală se știe exact ce lucrează fiecare angajat al consulatelor și cât de mult se muncește. Astfel, dacă aveți o plângere, o nemulțumire sau considerați că un funcționar nu și-a făcut treaba, sistemul știe exact la cine vă referiți.
Dacă simți totuși nevoia să vorbești cu cineva, pui mâna și suni la consulat, iar apelul este trimis automat către România la call-center. Spui ce problemă ai, aceasta este selectată automat din program, primești instantaneu un mail cu informațiile de care ai nevoie si poți aplica în programul electronic sau cere programare la consulat.
Unde apar problemele? Sistemul s-a extins recent și către comunitățile mari, iar zilnic se primesc în call-center și câte patru mii de telefoane. Rata de rezolvare este undeva la 65 de procente. Chiar în februarie, care este o lună mai slabă, se primesc în jur de două mii de telefoane zilnic. Majoritatea celor care sună țin morțiș să vorbească cu un operator, deși acolo există și un robot. Știți deja, însă, că nimeni nu vrea robotul. Astfel, este posibil ca, dacă suni la orele de vârf ale unei comunități să nu ajungi la operator decât dacă ai răbdare. Din 2000 de apeluri, cam 500 de persoane renunță în coada de așteptare. Dar, atenție, sfat: nu suna al ore obișnuite. Sistemul funcționează la orice ore. Sună noaptea sau după-masa
Potrivit MAE, în același fel, a apărut și problema cu programările la ghișeu. Sistemul s-a extins, programările s-au dus inițial la 4 săptămâni, acum ar fi scăzut la două.
Deci, ca să rezolvi repede, ar trebui să ai înceredere și să folosești sistemul electronic. Dar cel mai bun sfat pe care vi-l pot da este să folosiți mai multe instrumente. Fiecare o să vă pună în legătură direct cu un funcționar și o să aveți un răspuns în cel mult 48 de ore.
1. Telefonic prin Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS), apelând numerele de telefon ale misiunii diplomatice / oficiului consular de interes, în regim de permanență, inclusiv în zilele de sărbătoare legală ; apelul este taxat cu tariful local.
2. Prin e-mail la adresa unică [email protected] ;
3. Prin portalul Centrului de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS), www.informatiiconsulare.ro ;
4. Prin portalul Ghișeul consular online, www.econsulat.ro.
5. Prin sesiunile live organizate în zilele de marți și joi prin intermediul paginii de Facebook a Departamentului Consular , pot fi obținute informații cu privire la uitilizarea Ghișeului consular online ;
6. Prin intermediul materialelor media disponibile pe conturile de Facebook și YouTube ale DCons.
Acesta este punctul de vedere al MAE și mi s-a părut interesant să vi-l spun, mai ales că sunt câteva date utile. Aștept în continuare experiențele voastre.
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Hello la voi. Eu am avut de-a face cu cei de la ambasada din Paris, de trei ori in 10 ani. In general, s-a derulat bine. Cred ca e-consulatul e o idee bine, cu conditia sa stii sa te folosesi de internet sau sa ai o adresa de mail, ceea ce nu e valabil pentru toti romanii plecati din tara. Oricum, la mine a functionat, cu busituri, dar a functionat. Adica am avut nevoie anul trecut de certificatul de nastere (il pierdusem pe cel vechi) si un extract de certificat de nastere, plus alte hartoage. M-am informat pe internet cum se obtine, am imprimat si completat direct formularul si am dus totul la ambasada, fara programare, unde am platit o taxa, am primit o chitanta si asigurarea ca atunci cand actele vor fi gata voi fi anuntata pe mail. Si dusa am fost. Peste 3 luni, cand sarcina ar fi ajuns la termen, cum nu aveam nici un semn din partea lor, am scris un mail la ambasada, ca sa aflu ca bine mersi actele mele ma asteptau de o luna sa ma duc sa le ridic, dar nimeni nu m-a anuntat. In fine. In apararea celor care lucreaza acolo, tin sa va spun ca nu e usor sa lucrezi cu un public roman „pestrit”, cei de la ambasada sunt si notari si avocati si psihologi si sincer, eu nu as avea nervi sa explic de jdemii de ori pe zi de ce acte au nevoie in cazul x sau y iar oamenii sa nu inteleaga…
Bref, cred ca e-consulatul e o idee buna, dar este un pic prea avansata pentru o parte din romanii inca obisnuiti cu cozi la ghisee.
Multumesc de relatare. Sunt curios cum o sa fie de cand a aparut sistemul acesta in viata ta.