Asta a venit totuși ca o surpriză, ținând cont că suntem în 2015, nu în anul școlii lui Creangă. Dar așa am aflat că anul acesta ora de religie este ținută de un preot, nu de profesoara din trecut. Și acum, ca și în primăvară, ni s-a cerut să facem cerere să scoatem copilul de la religie. ”Pardon, e invers. Cine vrea ora, trebuie să facă cerere de înscriere.”
Deocamdată nu ne-am dus la întâlnire, dar am zis să ne pregătim. Manual de religie avem, pentru că vrem să știm ce noțiuni sunt predate și, dacă e cazul, să citim împreună lucrurile interesante. Așa că, înainte de a fi trași la răspundere, avem noi câteva întrebări pentru preot. Așadar, ce zice cartea de religie la clasa a IV-a.
Întâi de toate, primele lecții sunt de catehism ortodox. Așa că, de la început, poți să afli de Sfânta Taină a Preoției. Mai exact, cum se poate ajunge preot și de ce acesta trebuie cinstit ceva mai mult decât alți cetățeni. Ok, dar nu cumva în viața unui copil de nouă ani sunt alte priorități?
De la lecția despre cununie o să afli că ”numai familia care a primit Sfânta Taină a Cuniniei în Biserică este binecuvântată de Dumnezeu.” Ori eu vreau să cred că Dumnezeu îi iubește pe toți la fel. Trec și peste ce cred că e o exprimare nefericită: ”familia creștină este formată din părinți și copii.”
Dincolo de asta, lecția despre ”taina maslului” este una dintre cele mai aplicate. Poți să afli de câți preoți e nevoie, ce obiecte să aduci și cum poți să-ți ajungi colegii. Iar la sfârșit, poți să scrii și o compunere pe tema ”cum să-ți ajuți un coleg bolnav.”
Manualul își mai revine în partea doua unde sunt câteva lucruri interesante despre Vechiul Testament, profeți și pilde. Nici lecțiile despre apostoli nu sunt rele. Dar revin la vechea problemă. Acest tip de învățătură nu are deloc deschidere. Chiar dacă trece superficial prin chestiunile bisericești, ortodoxe, direcția este clară. Copilul este dus, pas cu pas într-o zonă tezistă, prea apropiată de un mod conservator de gândire.
Ori noi ne dorim ca el să învețe să despre cultura sa și a altora, să învețe istoria religiilor, a tuturor religiilor. Să vadă diferențele între noi și ei, să i se construiască punți și să-l determine să aibă curiozități. Vrem să știe dimensiunea culturală a religiei sale, dar și a altora. Am vrea să vadă toate monumentele religioase importante și cum a evoluat gândirea oamenilor de-a lungul veacului. E fabulos cum România ratează moștenirea unuia dintre cei mai mari istorici ai religiilor, Mircea Eliade, care ar putea fi temelia acestui obiect. Deocamdată, însă, semnăm protocoale secrete cu Biserica.
Și o atenționare pentru radicalii conservatori care vor țipa pe aici. Nu avem nimic cu preoții și Biserica. În mai toate vacanțele vedem cele mai importante biserici. Ultimele au fost biserica de la Densuș și Catedrala Ortodoxă de la Alba Iulia. Despre prima aș face o oră întreagă și le-aș povesti copiilor cum au construit una peste alta trei religii. Le-aș vorbi despre cimitirul de la Sulina, unde creștini, musulmani și evrei odihnesc împreună. Despre asta aș vrea să fie ora de religie. Și după aceea, mai vorbim. Dar câtă vreme prioritatea este să-i înțelegem pe preoți, mai bine facem religia acasă.
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Mister, dacă aveți întrebări de adresat preotului, de ce nu le adresați lui? Adică înțeleg că face trafic treaba asta. Dar cum e aia „am întrebări, dar nu mă duc la întâlnirea cu omul”?
Cu Taina Preoției. Poți să vrei să știi toate religiile, dar e bine să începi cu a ta, altfel faci ghiveci. S-ar putea ca prioritățile dorite să fie undeva prin manualele din clasele mai mici. Oare e musai să se repete manualul?
Cu Taina Cununiei treaba e limpede. Puteți să credeți ce doriți. Biserica are certitudinea că în taina aceasta se coboară binecuvântarea Duhului Sfânt. Și nu o să facă Biserica discurs dublu doar ca să placă urechii ascultătorilor. Nu credeți? Ok. Biserica asta crede.
Religia este mai mult despre ce cred oamenii, nu despre cum exprimă ceea ce cred. Adicătelea, dacă vrei povești despre culturi, putem face o oră de cultură și civilizație. Apoi, dacă nu pricepi bazele dogmatice ale unei religii o să stai ca boul în fața elementelor culturale.
Așteptăm de la dvs un manual de clasa a IV, avându-l la bază pe Eliade. Succes!
Cu alte cuvinte la religie nu s-ar face altceva decât o perpetuă educație a toleranței și a bunului simț. La asta se rezumă creștinismul pentru dvs?
Da, la asta ar trebui sa se rezume ora de religie din sistemul public de invatamant. Pentru ce vrei dumneata, iti deschizi frumos o scoala pe langa Biserica si iti duci copilul acolo si-l inveti cate baze dogmatice vrei. Dar tine seama sa fie al tau, nu al altuia. In rest n-ai a emite niciun fel de judecati de valoare pentru cine si cum ma intalnesc.
Nea Serafime i-a zi-ne dumneata cum e cu dogma asta cand in vechiul testament Dumenezeu in toata splendoarea lui a ucis sute de mii de oameni si cum brusc schimba placa in noul testament. De ce religia asta se bazeaza pe frica? Zi-ne si noua la astia cu scoala despre cred oamenii? Ca daca se roaga mult poate, doar poate Dumnezeu in mila lui ii ajuta? Si ca la 99 la suta ne e frica de El doar pentru ca asa am fost invatati? Ca femeile la ciclu sunt spurcate si n-au voie in biserica? Ca duhul ala sfant pogorat in taina casatoriei le da voie sa se insoare de cate ori vor tot in biserica si el se coboara iar si iar si iar de cate ori vrei? Ca daca nu dau bani la preot nu se coboara duhul sfant? Ca unii preoti pt bani se roaga pt raul altuia? Ca 99 la suta din bravii crestini n-au citit Biblia? Cum vine aia bre nea Serafime?
In final, traiesti intr’o tara care are anumite valori si traditii. Le accepti sau te muti. Sau vrei sa se schimbe tara pt tine?
Din pacate ora de religie este conceputa ca sa spele creierii copiilor de mici pentru a deveni generatia de oi de maine care sa cotizeze gros in buzunarele preacurviosilor din biserici care nu au nici un dumnezeu doar un singur sfant: sfantul BAN!
Tanti Gina, cartea de capatai a unui popor este Constitutia [nu colectia de fantezii ero(t)ice a unui popor migrator din desert, succint numita Biblia], iar in Constitutie scrie ca statul roman e laic. Asa ca i-ati tu traditiile si foloseste-le la tine in casa, in camaruta ta. Pentru restul populatiei da-ne voie sa ne folosim liberul arbitru, ala care zicea Barbosu’ ca avem voie sa-l folosim (si ca ne omoara daca nu alegem sa-l iubim neconditionat).
Din aceeasi tema, pe mine m-a certat preotul la gradinita si m-a asigurat ca o sa ajung in Iad si nu doar atat, voi ajunge chiar la azil 🙂 daca nu il las pe fi’miu sa faca religie.
Pentru ca, desi credeam ca mai am doi ani pana ma voi lupta sa nu faca fecioru’ religie la scoala, m-a traznit vestea la o sedinta cu parintii ca la gradinita vor face „optional” o ora religie in fiecare saptamana.
La 3 ani si fara drept de apel. Eu nu si nu, hai sa incercam altceva, poate bune maniere, poate dansuri, poate o poveste orice.
Aproape o conving pe educatoare, dar nah, din „fundul” clasei, se ridica preotul „satului”, ma face cu ou si cu otet si ma invita la azil la nici 30 de ani sa vad unde o sa ajung. Ii multumesc pentru grijia si ii rog pe parinti sa votam. Si acum va intreb, in perspectiva unui viitor plin de draci sau babe de azil voi ce ati fi ales? Religie la 3 ani sa fie!
Dupa indelungi negocieri am obtinut o jumatate de ora la 2 saptamani 🙂 cu promisiunea ca nu se va discuta de Iad, pacat, porunci si nici nu vor memora rugaciuni de tipul „Eu sunt slab, tu fa-ma tare!”. La primul Iad de la copil, ma duc cu furca dupa preot!