La noi, în București, s-a făcut o bandă specială de autobuz între piața care are Monumentul Crucea Secolului și Piața de la Aviatorilor. Este ceva mai bine de un kilometru acolo, dar din cauza sistemului de semafoare, așteptarea ajunge uneori la 13-14 minute.
Banda este atipică. Nu e prima de la bordură, ci a patra. Adică este pe mijloc. Motivul ține probabil de traseul autobuzelor care vor face stânga spre Dorobanților. Banda este foarte bine semnalizată. Nu ai cum să ratezi ce scrie acolo și anume că accesul este doar pentru transportul public. Asta înseamnă autobuze, taxiuri și ride-sharing, cel mult. Este imposibil să nu vezi asta, dar ce trebuie să te pună pe gânduri este faptul că e mai liberă la oră de vârf, când pe celelalte trei se află sute de mașini.
Asta pentru că în general lumea respectă semnalizarea. Dar cât am așteptat eu la semafor, 9 minute, nu mai puțin de 33 de mașini au ales să meargă pe interzis. 33 plus o motocicletă. A fost și un autobuz. Dintre cele 33, una singură era taxi. Nu știu cât ride-sharing a fost, dar nu cred că prea multe. Unele mașini erau dintre cele foarte scumpe, iar în multe altele erau șoferi singuri.
Cum ar veni, primul rezultat al noii benzi este că a devenit banda de șmecher. Toată lumea care se grăbea a ignorat sutele de mașini care stăteau regulamentar și le-au luat-o înainte. Nu mașini de stat, nu cele cu girofar, ci cetățeni care nu au puterea de a sta la un loc cu toată lumea.
Sentimentul de nedreptate este atât de mare încât îți vine să intri și tu pe aceeași bandă. Am sperat că la capătul intersecției să se afle Poliția și să ia zeci de carnete. Nu era sau poate a fost. În orice caz, acțiunea părea fără urmări.
Cu ani în urmă, la Londra, într-un loc similar l-am întrebat pe un coleg de ce nimeni nu încalcă regula. Mi-a spus că din cauza amenzilor uriașe. Dar eu cred că este mai mult de atât. Cred că mulți oameni au o fibră greșită în România. Că de ani de zile sunt învățați către rău că nici nu mai realizează consecințele acțiunilor lor.
De asta, dincolo de amenzi, ar trebui soluții mai dfeștepte la neregulile astea. Poate veniți voi cu unele.
Asta s-a întâmplat miercuri și am scris joi. Vineri am trecut din nou pe acolo. În 9 minute doar patru mașini au încălcat regula. Care o fi explicația?
Primește notificări prin email atunci când am lucruri importante să îți transmit!
Camere cu aplicarea automata a amenzilor. Asta functioneaza in Londra.
Cel mai simplu ar fi instalarea unor camere video și verificarea și amendarea celor care întra ilegal pe acolo. Nicăieri în Europa nu se întra pe acele benzi fără a avea dreptul Și peste tot amenda e clara!
Circulatia pe banda bus/taxi in Norvegia este permisă și pentru masinile electrice, dar la orele de vârf trebuie să fie minim două persoane in masină. Camerele video deja existente sunt pentru colectarea taxelor de drum/tunel/etc,dar te poți trezi cu poliție civilă in spatele tău când ți se pare cel mai puțin probabil.
În țările cu apă caldă nici nu e nevoie de stâlpi, garduri și alte mizerii cu aspect oribil, indicatoarele rutiere sunt suficiente și șoferii nu circulă pe benzile speciale.
Dacă circulă, camerele de supraveghere le trimit amenzi acasă. Civilizație.
La noi problema nu se rezolvă nici cu îngrădirea boilor și vitelor, dar nu se rezolvă din cauza faptului că lipsesc contravențiile.
Asta e…